Wednesday, March 9, 2011

10 mac 2007

Assalamualaikum.
hari ini genap 4 tahun tokwan pergi.tokwan pergi masa umur dia 63 tahun.aku ingat lagi semua detik2 yang boleh buat air mata aku jatuh bila aku teringat.aku rapat gila dengan tokwan.dari baby sampai la aku masuk sekolah,hidup aku dekat kampung.

dulu,masa dia ade,asal cuti je,sure dia call ayah suruh hantar cucu-cucu dia balik kampung.ayh ibu pon hantar lah.kitorg duduk kampung sampailah naek skolah balik.bila nak tiba raya je,pagi-pagi dia dah kejut kitorg,suruh lap tingkap,cuci longkang,mop lantai,salin sarung kusyen tu.masak.semua lah.tokwan duduk,monitor kitorang buat kerja.walaupun dia bising2,kitorg tetap buat ape yang dia suruh.aku ingat lagi,bila raya je sure beli tikar getah baru,so kitorg ramai2 pergi batu anam,beli tikar getah raya.haha.tokwan just duduk dlm kereta,org kedai tu bw kelua satu2 untuk tokwan pilih.lepas tu beli kueh2 untuk buka puasa.

dulu,tkwan n toklaki selalu datang rumah aku.bila rindu je,mesti dia datang.dia suka jalan.walaupun kadangkala aku tengok dia xde kudrat.tapi dia ttp datang.tapi sekarang?lepas tok laki kawen laen,mmg dah berubah.ye aku tau manusia berubah,tp aku tak boleh terima nenek tiri aku tu.maaf.

tokwan pernah bagi aku hadiah.dia bagi aku al-quran.sebab?sebab aku mintak.haha.dulu,masa dia start sakit,aku dekat sekolah.yelah,aku duduk asrama.so jarang balik.tapi aku selalu talipon tanya khabar.tp sebelum tu,aku ingat lagi,tokwan masuk hospital.masa tu famili aku semua dekat jb.kitorg adik beradik balik kampung jaga dia.kak long masak bg dia makan.

sebelum dia betul2 pergi,aku sempat jaga dia seminggu je.itu pun masa aku tengah cuti sekolah.dia sakit tenat.walaupun dia tenat.tapi dia tetap bangun solat.itu aku respect.if dia nak mandi,aku yang mandikan dia.yang paling aku sedih,sebelum famili aku sempat jaga dia,dia nk mkn sup rasenye,sup kan panas,so,tertumpah ats badan dia.melecur.kesian sgt.aku nak sapu ubat pon takut.takut dia sakit.


habis cuti sekolah,aku pun balik stf dengan berat hati.lebih kurang sebulan lepas tu,tokwan pergi.lepas cuti tu,ibu stay dekat kampung.jaga tokwan.ibu stop kerja sebab nak jaga dia.abang baby lagi mase tu.then tiba satu hari ni.aku sepatutnye balik rumah.tapi aku ade band camp.so aku stay.pagi nak pergi comp tu,aku call ayh.suara ayh laen.aku boleh dengar bunyi2 dekat hospital tu.aku nak ckkp dgn tokwan.tp tokwan dah xsedar.aku rasa laen.then aku sebuk dengan comp.so lepas hbs comp,tbe2 dlm bus otw blk skolah dgn budak band,sensei passup dekat aku,suruh jumpe dia bila turun bas nnt.

aku dah dpt agk.aku just diamkan diri je.phone plak ak tak bw.so,turun bus je sensei peluk aku.okay aku  tak nanges lg masa tu.aku chill je.bole gelak lagi time packing.abg man jemput aku.aku balik dengan dia.harap je kereta merc.tapi slow gila dia bw.aku dah mula resah.

ayah byk kali tnye dekat mana.sampai je mmg betul2 lepas asar aku sampai.atok turun je kereta,atok terus dtg peluk aku cakap tokwan dah takde.first time aku tengok toklaki nanges.naek tangga je,aku rasa kaki aku lembik.xboleh jalan.so,aku pergi dkt ibu.duduk.tenang.baca yasin.bila sudah stabil,aku dtg kt tokwan.dia dah dlm kafan.aku tak sempat mandikan dia.

kebumikan dia,semua berjalan dengan lancar.alhamdullillah.tokwan rajin baca quran.sebelum dia tak sedarkan diri,dia ade pesan,jangan susahkan orang laen,belajar rajin2.itu yang aku ingat.
malam ini,sedang aku sebuk belajar maths,air mata aku jatuh dengan laju.adik rindu tokwan.
Al-fatihah.


1 comment:

  1. kaklong pon rindu tokwan...mlm td kaklong xleh tidor ingt kt dia,,,

    ReplyDelete